FörNyaLunds budgettal i fullmäktige 5 nov 2025
Presidium, ledamöter, åhörare här i salen och på distans,
Vad är ett kommunfullmäktige? Ett relevant svar när vi samlas till möte om budgeten är:
Vi är folkvalda förvaltare av kommunens skattemedel. Vi har ett förtroende som förpliktigar.
FOLKVALDA, FÖRVALTARE, FÖRTROENDE, FÖRPLIKTIGAR. Sug på dom orden.
Många kommuner kämpar med ekonomiska problem. Var femte kommun i Sverige väntas gå med underskott i år enligt SKR.
Hur står det då till med Lunds kommuns ekonomi?
Det ser ljusare ut än förra året, då vi beslutade om att sänka resultatmål till 1%, från de 2% som fullmäktige beslutat, och även att nalla ur resultatutjämningsreserven.
Nu ser resultatet ut att bli bättre än förutsägelsen. En påminnelse om att en budget inte är en sanning utan den bästa prognosen vid ett givet tillfälle.
Budgetunderlag
I budgetunderlaget för 2026 till 2028 uppnås resultatmålet 2% och det ser ut att finnas ett reformutrymme för år 2026 på 1%. Det är också prognos på positiva resultat för 2027 och 2028.
Tyvärr så finns det en hake. Aktieutdelningarna är inräknade i ”Skatter och Finansiellt netto”.
Vad betyder det?
Resultatet sjunker till under 2%. Det är Förnyalunds bestämda uppfattning att utdelningarna inte ska ingå i driftsbudgetramen utan användas till att hålla kommunens låneskuld nere.
Var finns pengar att hämta? Hur ser kommunens nettokostnadsavvikelser ut?
Statistiken visar att kommunens nettokostnadsavvikelse år 2024 uppgår till +553 miljoner kronor vilket är mer än en fördubbling från 2022 och i procent en uppgång från + 4,9% till +10,1 % jämfört med andra kommuner i samma storlek. Kostnaderna för äldreomsorgen är 333 miljoner kronor högre än vad de borde vara med Lunds förutsättningar och för grundskolan 177 miljoner kronor högre.
Varför väljer FörNyaLund i år att inte lägga ett eget förslag till budget?
För det första diskuteras inte budgeten i sin helhet utan bara ca 1% av kommunens beräknade kostnader. En procentenhet som för övrigt enligt FörNyaLund mening inte existerar. Resterande 99% avser sådant som följer av tidigare beslut, inflationsuppräkningar och volymförändringar. Under budgetdebatten ägnas tid åt att diskutera utgiftsposter på några hundra tusen när budgeten omfattar drygt 9 miljarder kronor.
Samtidigt kan vi konstatera att nettokostnadsavvikelserna är mycket högre än vad de borde vara med Lunds förutsättningar. Varför det förhåller sig på detta sätt diskuteras inte. Det finns heller inget för budgetarbetet användbart underlag om vad detta beror på, vad som kan åtgärdas eller vilka konsekvenser det skulle medföra.
För det andra är utfallet av hela budgetprocessen på förhand givet. Styrets budget vinner med stöd av Vänstern. Det måste vara ett ödets ironi att aktieutdelningen från just LKF gör detta möjligt. Övriga partier har inte en chans få igenom någonting, än mindre hela sina budgetar som ju för övrigt till 99% är identiska med styrets budget.
Med dessa förutsättningar är det inte meningsfullt för ett oppositionsparti att lägga fram en egen budget.
Förändra budgetarbetet!
Vi vill ändra budgetarbetet till att tjänstemännen tar fram underlag för strategiska budgetbeslut som gäller de stora utgiftsposterna med konsekvensanalyser. Kommunens budgetarbete behöver förnyas så att det blir ett budgetarbete på riktigt.
Det är dags för kommunfullmäktige, i bildlig bemärkelse, att sluta leka som optimistjollar på grunt vatten. Det må vara hur kul som helst när snabba roderrörelser ger omedelbar verkan, men det är hög tid att flytta upp på kommandobryggan på det stora fartyg som kommunen är. Här krävs ständig uppsikten på sjökort, radar och omgivningen, att kursen läggs ut i god tid och att farten anpassas till farleden annars riskeras en grundstötning.

Jag slutar med orden jag nämnde i början:
FOLKVALDA FÖRVALTARE, FÖRTROENDE FÖRPLIKTIGAR.
Ann Tångmark Lundberg (oppositionsråd)
Bildspel till FNLs budgettal



