Insändare: Det är tråkigt att Miljöpartiet har blivit språkrör för Trafikverket
Idag kräver fyra partier att Lunds kommun på egen hand utreder en tunnellösning. Trots de uppenbara miljömässiga fördelarna för framtida generationers lundabor är märkligt nog inte Miljöpartiet ett av dem, skriver Martti Niilekselä och Rolf Jonsson, företrädare för Förnyalund.
Tre företrädare för Miljöpartiet i Lund ger sitt stöd till Trafikverket och riktar kritik mot Förnyalunds förslag om en järnvägstunnel (Aktuella frågor 17/6). Men Trafikverket och Lunds kommun har olika mål för hur järnvägen ska dras genom staden. Därför är det olyckligt att ett parti förbehållslöst ställer sig bakom Trafikverket.
Trafikverkets uppgift är att lösa järnvägstrafiken genom Lund på billigast möjliga sätt. Det vill även Lunds kommun men för Lundaborna är det också viktigt att behålla de miljömässiga, kulturella och stadsmässiga värden som finns i stadens historiska centrum, som dessutom är av riksintresse.
Det är därför märkligt att Miljöpartiet godtar Trafikverkets synpunkter utan kritisk granskning.
Kommunen bör göra en egen utredning för att bemöta Trafikverkets argument och tillsammans med detta statliga verk som så ofta kommer i konflikt med enskilda kommuner hitta en optimal lösning för lundaborna.
Miljöpartiet anklagar Förnyalund för att ”killgissa” när det gäller förslaget om en tunnel mellan Klostergården och Norra Ringen. Det stämmer att partiet inte har gjort någon egen utredning – det är Lunds kommuns ansvar. Däremot bygger Förnyalunds argumentation på befintliga utredningar, till exempel kommunens egen från 2020, samt på erfarenheter från genomförda tunnelbyggen i Sverige.
De utredningar som Miljöpartiet hävdar att Trafikverket har gjort har inte offentliggjorts, inte ens vid det samråd som Trafikverket höll i vintras, trots att Lunds investeringspolicy säger att olika alternativ måste utredas innan några investeringsbeslut fattas.
Lund behöver göra en egen utredning och ha en öppen dialog om resultatet. När det gäller miljökonsekvenser och påverkan på kulturmiljön finns det inget som kan mäta sig med en tunnellösning. Det är därför Trafikverket inte vill genomföra en sådan utredning.
Miljöpartiet framhåller att koldioxidutsläppen under byggtiden är avgörande och måste minimeras, och därför kan en tunnel inte byggas. Det verkar väga tyngre än att lundaborna får leva med luft- och bullerföroreningar från tåg i markplan varannan minut under hela järnvägens livslängd.
Miljöpartiet kritiserar också Förnyalund för att rekommendera perronger som är 700 meter långa. Det är fel, men sådana perronger möjliggörs av en tunnellösning. Däremot är 400 meter det mått som EU förespråkar för järnvägstrafik till Sverige och Norge. Det beror på att framtidens tåg kommer att bli längre och för att två tåg ska kunna stanna vid samma perrong. Om det kravet uppfylls – vilket Trafikverket inte har kunnat visa är möjligt i markplan – kan alla tåg även i framtiden stanna i Lund, och möjligheten till förmånlig EU-finansiering öppnas.
Miljöpartiets företrädare hävdar att järnvägens funktion försämras genom en tunnellösning. Det är svårt att förstå eftersom det som inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att bli en trång sektion är stationen Lunds C.
Genom en underjordisk station tillförs två nya spår och Lunds C får välbehövlig avlastning. Dessutom öppnas möjligheterna för att bättra binda samman Väster med Centrum. Jämfört med att lägga till två spår i markplan är ett tunnelbygge också skonsammare för staden under byggtiden. Arbetet kan till stora delar fortgå utan stor påverkan på trafiken.
I framtiden kommer det att finnas två möjliga järnvägsvägar genom Lund: antingen i markplan eller i tunnel. Det innebär också att trafiken får en viktig reservväg om något skulle hända. Dessutom får lundaborna ett stort skyddsrum på köpet.
Idag kräver fyra partier att Lunds kommun på egen hand utreder en tunnellösning. Trots de uppenbara miljömässiga fördelarna för framtida generationers lundabor är märkligt nog inte Miljöpartiet ett av dem.
Det är tråkigt att Miljöpartiet har blivit språkrör för Trafikverket.
Martti Niilekselä, civilingenjör och företrädare för Förnyalund
Rolf Jonsson, järnvägsingenjör och företrädare för Förnyalund